Assalamualaikum w.b.t. Salam Ceria, Salam Mesra dan Salam Satu Terengganu dari Penulis terengganucunsokmo.blogspot.com. Blog ini Menceritakan Secara Ringkas Mengenai Negeri Terengganu Darul Iman - Bandaraya Warisan Pesisir Air. Selamat Mengenali Negeri Terengganu di Hatiku Selalu. Semoga Bermanfaat Untuk Pengetahuan Anda. Terima Kasih!

Selasa, Jun 22, 2010

Entri 62 : Satar


Banyak sungguh makanan tradisi di Negeri Terengganu, tetapi satar tetap menjadi pilihan utama di hati penulis. Selain daripada keropok lekor, bahan utama yang digunakan untuk menghasilkan satar juga berasaskan adunan ikan-ikan segar. Ikan yang biasa digunakan adalah ikan selayang dan ikan kembung kerana kedua-dua ikan ini mempunyai banyak isi dan rasanya lebih sedap berbanding ikan-ikan lain.

Satar akan dibungkus di dalam daun kelapa muda sebelum dibakar sehingga isinya benar-benar masak dan boleh dimakan.

Proses membakar satar di atas pemanggang api. Satar-satar akan dicucuk secara memanjang seperti sate.

Warung Awie Satar dan Otok-Otok menjadi warung pilihan penulis dan keluarga untuk merasai satar dan otok-otok yang masih lagi segar dan panas. Tidak mahu otok-otok? Di sini juga ada menu lain yang disediakan untuk anda seperti keropok lekor, laksa penang, laksam, mee goreng, nasi dan air batu campur. Mee goreng di warung ini teramat sedap rasanya. Sungguh! penulis sudah merasainya sendiri. hehe

Cantik kain rentang di warung ini kan? Semangat oren yehh.

Di sinilah tempatnya satar-satar ini akan dibakar panas-panas.

Saya mahu cetak entri ini.

0 komen sahaja:

Catat Komen