Assalamualaikum w.b.t. Salam Ceria, Salam Mesra dan Salam Satu Terengganu dari Penulis terengganucunsokmo.blogspot.com. Blog ini Menceritakan Secara Ringkas Mengenai Negeri Terengganu Darul Iman - Bandaraya Warisan Pesisir Air. Selamat Mengenali Negeri Terengganu di Hatiku Selalu. Semoga Bermanfaat Untuk Pengetahuan Anda. Terima Kasih!

Selasa, Jun 15, 2010

Entri 56 : Pantai Jambu Bongkok


Tatkala mata terpandangkan
Pantai Jambu Bongkok, penulis teringat nostalgia zaman kanak-kanak penulis dan adik-beradik di pantai ini. Oleh kerana kerapnya kami ke sini apabila pulang bercuti ke Kampung Jambu Bongkok, bolehlah diibaratkan suasana pantai dengan kehidupan kami sendiri memang sukar untuk dipisahkan. Bagai aur dan tebing juga seperti irama dan lagu. Ia sentiasa akan bersama selamanya. haha

Kali pertama adik bongsu penulis datang ke Pantai Jambu Bongkok. Bertudung untuk mengelak dari teriknya panas cahaya matahari pada waktu petang.

Kadang-kadang penulis datang ke Pantai Jambu Bongkok bersama beberapa orang sepupu yang memang tinggal menetap di Kampung Jambu Bongkok. Disebabkan jarak pantai ini dengan rumah tinggalan arwah nenek dan atuk kami amat dekat, desiran air ombak berserta tiupan angin pantai yang sepoi-sepoi bahasa itu dapat penulis rasai setiap kali bermalam di sini. Suasana yang begitu mendamaikan perasaan penulis. hehe

Bangsal yang anda nampak di atas ini merupakan tempat bot-bot nelayan mendarat apabila mereka pulang dengan hasil tangkapan yang Alhamdulillah cukup untuk mengalas perut.

Di waktu petang begini pun ada yang masih bermandi-manda. Seronok sangat nampaknya.

Begitu cantik ciptaan Tuhan Pencipta Alam yang patut anda hargai di Pantai Jambu Bongkok.

Pokok ini banyak terdapat di pesisir Pantai Jambu Bongkok. Kata ummi penulis, pokok ini amat berguna untuk ibu-ibu yang baru sahaja bersalin. Iye ke?


Di manakah letaknya Pantai Jambu Bongkok? Ohh ya. Laluan ke pantai ini tidak mempunyai papan tanda arah yang jelas. Tetapi jika anda sudah kenal akan daerah Marang dan pernah melaluinya untuk pergi ke Jeti Marang ke Pulau Kapas, anda pasti akan berjumpa dengan papan tanda yang bertulis Kampung Jambu Bongkok. Jangan segan untuk bertanya pada penduduk kampung di sini jika anda tersesat di perjalanan.

Ada lagi yang menariknya di pantai ini. Jika anda ingin tahu, Pantai Jambu Bongkok juga pernah dijadikan sebagai lokasi penggambaran bagi satu drama Melayu (penulis sudah lupa tajuk drama ini) yang telah ditayangkan pada hari raya kedua tahun 2009 di RTM1.

Ke Pulau Kapas sudah pun pergi,
Apa kata datang sahaja ke sini,
Pantai Jambu Bongkok menjadi destinasi,
Konfim anda tidak akan rugi.


Saya mahu cetak entri ini.

1 komen sahaja:

Muhammad Asyraf Rohim berkata...

Sayunya hati...

Catat Ulasan