Assalamualaikum w.b.t. Salam Ceria, Salam Mesra dan Salam Satu Terengganu dari Penulis terengganucunsokmo.blogspot.com. Blog ini Menceritakan Secara Ringkas Mengenai Negeri Terengganu Darul Iman - Bandaraya Warisan Pesisir Air. Selamat Mengenali Negeri Terengganu di Hatiku Selalu. Semoga Bermanfaat Untuk Pengetahuan Anda. Terima Kasih!

Rabu, Jun 16, 2010

Entri 58 : Warung Lempeng Nyiur Meraga-Beris


Bukan mudah untuk mencari makanan tradisional seperti lempeng kelapa. Di negeri-negeri lain, penduduk di sana lebih kenal akan makanan bernama lempeng kelapa berbanding dengan lempeng nyiur. Di Negeri Terengganu Darul Iman, nama lempeng nyiur lebih sinonim digunakan di semua tempat. Nama lempeng nyiur ini juga lebih senang dikenali dan diingati jika anda berpeluang mencuba makanan istimewa ini.


Bagi penduduk sekitar daerah Kemaman yang sedia tahu mengenai kewujudan sebuah Warung Lempeng Nyiur Meraga-Beris di Jalan Kemaman-Kuala Terengganu, kebanyakkan daripada pelanggan yang pernah datang ke warung ini akan merasa ketagih dengan keenakan rasa lempeng nyiur di sini . Selepas kunjungan kali pertama, mereka (pelanggan) pasti tidak akan melepaskan peluang untuk datang lagi ke Warung Lempeng Nyiur Pak Cik Rohman yang terletak di mukim Kijal, daerah Kemaman ini.

Pemilik Warung Lempeng Nyiur Meraga Beris, Encik Rohman Bin Ismail membuka warung ini sejak 10 tahun yang lalu selepas mendapat ilham menjalankan perniagaan untuk mengenang makanan utama yang dimakan oleh ibu-bapa beliau.

Lempeng Nyiur yang diperbuat daripada tepung gandum dan kelapa menjadi kegemaran ramai kerana rasanya yang lemak, manis, berkrim dan disukai ramai semestinya. Bertambah enak lagi jika lempeng nyiur ini dimakan bersama dengan kuah kari berapi, cukup menyelerakan sekali. Boleh mengecurkan selera anda yang makin menggebu jika terpandangkan makanan ini yang memang sudah sedia putih menggebu. hehe


Untuk menghasilkan lempeng nyiur ini, anda perlukan bahan-bahan seperti :

1. 2 cawan kelapa parut
2. 1 cawan tepung gandum
3. sedikit garam
4. air secukupnya

Cara-cara membuatnya cukup mudah.

1. Satukan semua bahan-bahan di atas sehingga menjadi satu adunan tepung.
2. Apabila semua sudah sebati, panaskan kuali dan masukkan sedikit minyak.
3. Ratakan adunan tepung pada kuali. Tepung ini akan melekat pada kuali selagi ia tidak masak dan belum garing sepenuhnya.
4. Tunggu sehingga kedua-dua belah garing.
5. Lempeng nyiur amat sedap jika dimakan bersama kuah kari ataupun hanya dicicah dengan gula.

Selamat menjamu selera di Warung Lempeng Nyiur Meraga-Beris.

Saya mahu cetak entri ini.

0 komen sahaja:

Catat Ulasan