Assalamualaikum w.b.t. Salam Ceria, Salam Mesra dan Salam Satu Terengganu dari Penulis terengganucunsokmo.blogspot.com. Blog ini Menceritakan Secara Ringkas Mengenai Negeri Terengganu Darul Iman - Bandaraya Warisan Pesisir Air. Selamat Mengenali Negeri Terengganu di Hatiku Selalu. Semoga Bermanfaat Untuk Pengetahuan Anda. Terima Kasih!

Selasa, Jun 01, 2010

Entri 44 : Kuih Qasidah


Kuih Qasidah - A'ah...Qasidah yang mana satu ini ye? haha. Apabila mendengarkan nama kuih yang comel ini pun sudah membuatkan penulis tertarik, lalu penulis terus mencubanya sendiri. Memang sedap dan cukup manis berlemak rasa kuih qasidah ini. Anda pasti tidak ketinggalan mahu merasa sendiri keenakan kuih qasidah yang jarang ditemui ini. Bukankah begitu? hehe.

Kuih qasidah juga merupakan salah satu kuih tradisional di Negeri Terengganu Darul Iman. Kuih ini amat popular dan cukup digemari di kalangan warga tua di mana-mana tempat sekali pun, termasuklah nenek penulis sendiri yang begitu menggemari kemanisan kuih ini. Tetapi jika anda begitu mengambil berat soal kesihatan anda, penulis tidak menggalakkan anda untuk merasanya. Kesihatan anda patut diutamakan juga.




Keistimewaan kuih qasidah ialah terletak pada bawang merah yang telah digoreng dan kemudian ditaburkan di atas permukaan kuih-nya. Ini membuatkan penulis terfikir, kenapa perlunya ditaburkan bawang-bawang ini ye? Siapa boleh jawab, angkat tangan!

Cara-cara untuk membuat kuih qasidah ini senang sahaja. Anda cuma perlukan bahan-bahan seperti di bawah :

1. tepung gandum
2. santan
3. gula
4. telur
5. sedikit garam
6. bawang yang digoreng untuk ditaburkan di atas kuih.
7. Acuan untuk menghasilkan bentuk kuih qasidah yang bercorak seperti bunga.

Selamat Mencuba.

Saya mahu cetak entri ini.

0 komen sahaja:

Catat Ulasan