Assalamualaikum w.b.t. Salam Ceria, Salam Mesra dan Salam Satu Terengganu dari Penulis terengganucunsokmo.blogspot.com. Blog ini Menceritakan Secara Ringkas Mengenai Negeri Terengganu Darul Iman - Bandaraya Warisan Pesisir Air. Selamat Mengenali Negeri Terengganu di Hatiku Selalu. Semoga Bermanfaat Untuk Pengetahuan Anda. Terima Kasih!

Sabtu, Julai 31, 2010

Entri 80 : Noor Arfa Batik



Pengasas Noor Arfa Batik Sdn. Bhd, Encik Wan Mohamed Ariffin Bin Wan Long, 50 tahun telah berjinak dengan batik semasa menjadi pembantu makmal di Syarikat Kraftangan Malaysia sejak dari tahun 1970-an lagi.

Dengan sedikit pengalaman dan minatnya yang mendalam di dalam bidang perniagaan, beliau mengambil keputusan nekad untuk meletak jawatan dan terus menceburi perniagaan batik ini.

“Di sana (Syarikat Kraftangan Malaysia), saya telah mempelajari selok-belok membuat batik dan dalam tahun 1980 saya memulakan perniagaan batik di Kuala Terengganu.”

Beliau memulakan perniagaan ini secara kecil-kecilan di rumah dengan bermodalkan simpanan RM1,000 sahaja dan pinjaman Mara sebanyak RM5,000 bersama isterinya, Puan Noor Hijerah Hanafiah.

Akhirnya selepas 26 tahun bertungkus-lumus, Encik Wan Mohamed Ariffin kini mampu memiliki sebuah kilang batik di Kawasan Perindustrian Cendering, Kuala Terengganu dengan dibantu oleh 200 orang pekerja dan telah mengeluarkan 150 produk batik Terengganu.


“Batik berasal dari Terengganu, jadi adalah lebih mudah sekiranya industri kami bermula dari sana. Selain daripada mempunyai ramai tenaga kerja yang mahir, barang-barang untuk membuat batik seperti kain dan pencelup juga banyak dan lebih mudah diperolehi di sana.”

kata Pengasas Noor Arfa Batik, Encik Wan Mohamed Ariffin Wan Long.


“Kami banyak menggunakan pelukis tempatan yang boleh melukis secara terus ke atas kain, dan ini memberikan identiti tersendiri kepada keluaran batik itu.” kata beliau lagi.



Produk Noor Arfa batik dihasilkan di dalam bentuk lukisan tangan yang menggunakan canting serta cetakan yang menghasilkan kain fabrik, pakaian lelaki dan perempuan serta cenderamata.
Ini menjadikan produk batik Noor Arfa begitu unik dari segi corak, rekaan dan pembuatannya.


"Oiit Cik Mah, jom kita gi Ganu. Aku nak borong kain batik kat Noor Arfa Batik laa. Raya dekat doh nie."



Jika anda ingin datang ke Negeri Terengganu dan ingin mengenali Noor Arfa Batik Sdn. Bhd, boleh datang sendiri ke :

Noor Arfa Batik Sdn. Bhd,
Lot 1048-K,
Kawasan Perindustrian Chendering,
21080 Kuala Terengganu,
Terengganu Darul Iman.

dan anda juga boleh hubungi di nombor berikut :

09-617 5700 dan 09-617 5701


Saya mahu cetak entri ini.

1 komen sahaja:

athirah berkata...

dekat sini boleh try canting batik ? ;)

Catat Ulasan