Assalamualaikum w.b.t. Salam Ceria, Salam Mesra dan Salam Satu Terengganu dari Penulis terengganucunsokmo.blogspot.com. Blog ini Menceritakan Secara Ringkas Mengenai Negeri Terengganu Darul Iman - Bandaraya Warisan Pesisir Air. Selamat Mengenali Negeri Terengganu di Hatiku Selalu. Semoga Bermanfaat Untuk Pengetahuan Anda. Terima Kasih!

Rabu, Julai 07, 2010

Entri 74 : Pusat Santuari Penyu Ma’Daerah


Pusat Santuari Penyu Ma' Daerah yang terletak di Pantai Ma' Daerah, daerah Kemaman diwujudkan untuk memulihara kawasan pendaratan penyu. Kawasan ini telah diwartakan dan dikawal secara berjadual untuk menjamin keselamatan penyu di Negeri Terengganu.

Di sini anda boleh melihat sendiri bagaimana penyu-penyu ini bertelur apabila tiba musimnya. Tetapi awas anda perlu bersabar kerana kebanyakkan penyu pasti tidak suka diganggu kerana spesies ini amat pemalu. hehe

Pusat Santuari Penyu Ma' Daerah ini berfungsi untuk melaksanakan program-program publisiti, menjalankan penyelidikan, penetasan dan pengurusan penyu di Negeri Terengganu.

Selain di Pusat Santuari Penyu Ma’Daerah, satu lagi tempat popular untuk melihat spesies penyu yang semakin pupus ini adalah di Pusat Penyu Dan Ekosistem Marin, Rantau Abang, daerah Dungun.

Di negeri-negeri lain juga terdapat pusat-pusat penerangan dan pengurusan penyu yang dibina dan masih beroperasi sehingga kini yang terletak di Negeri Melaka, Perak, Pahang dan juga Pulau-Pinang.

"......kita tengok penyu telur. Na na na na na ganu kita!"

Saya mahu cetak entri ini.

0 komen sahaja:

Catat Ulasan