Assalamualaikum w.b.t. Salam Ceria, Salam Mesra dan Salam Satu Terengganu dari Penulis terengganucunsokmo.blogspot.com. Blog ini Menceritakan Secara Ringkas Mengenai Negeri Terengganu Darul Iman - Bandaraya Warisan Pesisir Air. Selamat Mengenali Negeri Terengganu di Hatiku Selalu. Semoga Bermanfaat Untuk Pengetahuan Anda. Terima Kasih!

Khamis, Julai 01, 2010

Entri 66 : Air Terjun Menderu


Satu lagi tempat untuk anda berekreasi yang jarang dikenali ramai di daerah Kemaman ialah Air Terjun Menderu yang terletak di mukim Kerteh. Untuk sampai ke Air Terjun Menderu ini memerlukan kesabaran yang amat tinggi dari anda kerana sebelum anda terpaksa meniti sebatang kayu yang dijadikan sebagai jambatan, anda juga harus menaiki bukit terlebih dahulu. Masya Allah penulis berasa cukup gerun dan takut sekali pada asalnya.


Tetapi apabila sudah selamat menjejakkan kaki ke kawasan perkelahan ini, perasaan seronok dan gembira pula yang dapat dirasakan. Iye lah kan, siapa yang tidak akan terpegun melihat keindahan alam semula jadi ciptaan Tuhan Pencipta Alam yang serba sempurna segalanya. Pasti di dalam hati setiap pengunjung yang datang ke sini tidak akan putus-putus memuji kebesaran Allah s.w.t yang Maha Agung ini.



Sudah puas bermandi-manda di Air Terjun Menderu, perut pula terasa lapar minta diisi. Apa lagi, berehatlah sebentar di pondok-pondok rehat yang disediakan di sini. Kemudahan lain yang juga disediakan adalah gerai makanan dan minuman, tandas awam, surau (musolla), bangku duduk, tong sampah, papan tanda amaran, TLK dan juga "paved access road".


Ada satu lagi keistimewaan yang disediakan khas untuk kaki pancing. Anda boleh memancing di sini tanpa dikenakan sebarang caj tetapi jika anda mahu membawa pulang hasil tangkapan ikan di sini, anda dikenakan bayaran yang berpatutan. Sebagai contoh :
  • Ikan keli, ikan puyu dan ikan talapia = RM 8.00 sekilogram
  • Ikan pacu dan ikan roha = RM10.00 sekilogram
Semua kelengkapan dan peralatan untuk memasak ala kem tentera juga ada di sini. Semuanya disediakan dengan percuma sahaja. Mari memasak bersama-sama. yehh!

Air Terjun Menderu selalu menjadi pilihan untuk diadakan aktiviti perkhemahan dan berkelah. Jika anda ingin datang ke sini, anggaran jarak dari Bandar Chukai untuk ke sini adalah kira-kira 30 km perjalanan anda. Agak jauh sedikit jaraknya. Tetapi cukup bermakna dan menyeronokkan bagi anda yang suka akan cabaran. hehe

Penulis ingin mengambil perhatian anda untuk klik di sini. Terima kasih.

Saya mahu cetak entri ini.

0 komen sahaja:

Catat Ulasan