Assalamualaikum w.b.t. Salam Ceria, Salam Mesra dan Salam Satu Terengganu dari Penulis terengganucunsokmo.blogspot.com. Blog ini Menceritakan Secara Ringkas Mengenai Negeri Terengganu Darul Iman - Bandaraya Warisan Pesisir Air. Selamat Mengenali Negeri Terengganu di Hatiku Selalu. Semoga Bermanfaat Untuk Pengetahuan Anda. Terima Kasih!

Isnin, Julai 05, 2010

Entri 72 : Lemang Kijal


Singgah sebentar di mukim Kijal, daerah Kemaman, penulis tidak akan lupa untuk singgah di warung lemang Mak Ngah Minah. Sudah hampir 20 tahun beliau mengusahakan perniagaan lemang di sini. Sejak 20 tahun yang lepas juga beliau tidak pernah jemu melayan kerenah setiap pelanggannya yang setia berkunjung ke warung lemang kijal ini.

Anak Mak Ngah Minah, iaitu Mek Zah masih lagi sihat bertenaga meneruskan perniagaan lemang kijal ini.

Lemang merupakan satu lagi makanan warisan turun-temurun yang ada di Negeri Terengganu Darul Iman. Keenakan lemang ini terletak pada isi pulutnya yang dihasilkan menggunakan beras pulut yang dicampur dengan santan kelapa dan garam secukup rasa.


Kebiasaannya sebatang buluh yang bersaiz kecil dan sederhana akan digunakan untuk diletakkan hasil campuran tiga bahan tadi yang telah sebati. Buluh yang telah siap diisi ini kemudiannya akan dibakar di atas bara api sehingga betul-betul masak dan menghasilkan lemang yang pasti akan memikat hati anda. Hehe

Harga yang biasa ditawarkan untuk pelanggan-pelanggan di warung lemang kijal Mak Ngah Minah ini adalah sekitar RM4.00 dan RM5.00 sahaja untuk sebatang lemang mengikut saiz yang ada. Cukup berbaloi harga dikenakan ini dengan rasa lemangnya. Sungguh! Penulis memang sangat setuju dengan keenakan lemang yang dijual di sini. Pasti anda tidak akan menyesal jika berpeluang singgah membeli lemang di Kijal.



Saya mahu cetak entri ini.

0 komen sahaja:

Catat Ulasan