Assalamualaikum w.b.t. Salam Ceria, Salam Mesra dan Salam Satu Terengganu dari Penulis terengganucunsokmo.blogspot.com. Blog ini Menceritakan Secara Ringkas Mengenai Negeri Terengganu Darul Iman - Bandaraya Warisan Pesisir Air. Selamat Mengenali Negeri Terengganu di Hatiku Selalu. Semoga Bermanfaat Untuk Pengetahuan Anda. Terima Kasih!

Jumaat, April 23, 2010

Entri 6 : Jata Negeri Terengganu


Ini merupakan jata rasmi bagi Negeri Terengganu Darul Iman. Jata yang begitu unik sekali. Memang tiada tandingannya jika dibandingkan dengan jata-jata negeri lain di Malaysia. Penulis menzahirkan rasa bangga yang amat kerana dilahirkan di negeri yang bertuah ini. Anda semua pasti ingin tahu mengenai jata negeri ini?

Menurut maklumat yang terdapat di Muzium Negeri Terengganu,

Jata atau Lambang Kebesaran Kerajaan Negeri Terengganu Darul Iman yang ada sekarang telah dicipta sejak zaman pemerintahan Almarhum Sultan Zainal Abidin III dan merupakan hasil ciptaan beberapa orang pembesar negeri ini.

Menurut cerita orang yang telah melukis Jata tersebut iaitu Encik Mohamad Bin Abdul Rahim yang merupakan saudara kepada Dato’ Nara Wangsa (lebih dikenali dengan nama Dato’ Mata-Mata), hasil ciptaan Encik Mohamad ini telah disahkan di dalam Majlis Mesyuarat Jemaah Menteri untuk kegunaan rasmi bermula tahun 1932.

Kalau dapat dilihat secara jelas Jata Negeri, semua alat-alat ini dilingkungi oleh garisan bulat dan di dalamnya terdapat tulisan yang berhuruf Melayu dengan tiga patah perkataan di mana setiap huruf Melayu nya bercerai-cerai hurufnya iaitu "Jawatan Kerajaan Terengganu".

Pada masa pemerintahan Duli Yang Maha Mulia Almarhum Sultan Ismail Nasiruddin Shah, dua lagi alat kebesaran iaitu pedang dan cokmar ditambah dan perkataan "Jawatan Kerajaan" dihapuskan manakala perkataan "Terengganu" dikekalkan. Maka jadilah ia Jata Negeri Terengganu sehinggalah sekarang masih dikekalkan.

Tidak dapat dipastikan kenapa perkara ini berlaku. Kenapa ye?

Saya mahu cetak entri ini.

0 komen sahaja:

Catat Ulasan