Assalamualaikum w.b.t. Salam Ceria, Salam Mesra dan Salam Satu Terengganu dari Penulis terengganucunsokmo.blogspot.com. Blog ini Menceritakan Secara Ringkas Mengenai Negeri Terengganu Darul Iman - Bandaraya Warisan Pesisir Air. Selamat Mengenali Negeri Terengganu di Hatiku Selalu. Semoga Bermanfaat Untuk Pengetahuan Anda. Terima Kasih!

Jumaat, April 23, 2010

Entri 5 : Gong Badak


Kebiasaannya bagi orang Terengganu yang sudah biasa datang ke sini, sudah semestinya tahu benar dengan jalan yang digunakan untuk ke Gong Badak. Termasuk diri penulis sendiri, walaupun sudah hampir lima tahun menuntut ilmu di sini, tetapi kadang-kadang masih tidak faham sepenuhnya lagi dengan kawasan di sini.

Cuma apa yang penulis tahu, insyaAllah akan diberitahu dari semasa ke semasa.


Pertama sekali, cara yang paling senang adalah dengan menggunakan pengangkutan awam seperti bas bandar (bas kayu), bas awam dan juga teksi. Ketiga-tiga pengangkutan ini biasa boleh dilihat di kawasan Stesen Bas Kuala Terengganu (atau penulis biasa menyebut Stesen Bas MPKT).

Jangan berasa ragu-ragu untuk menggunakan pengangkutan-pengangkutan ini, kerana anda memang akan selamat sampai ke mana-mana destinasi yang ingin dituju di Gong Badak. Jika anda hendak pergi ke UDM Kampus Kusza ataupun UMT, anda hanya perlu memberitahu kepada pemandu teksi atau bas yang dinaiki.

Tambang yang biasa dikenakan adalah RM2.00 untuk pengangkutan bas bandar (bas kayu) dan bas awam sementara untuk pengangkutan teksi ialah RM20.00 untuk satu teksi penuh dengan kadar penumpang 4 orang maksima.


Cara kedua, pastinya dengan menggunakan kenderaan sendiri. Hanya dengan melihat papan tanda yang banyak terdapat di tepi jalan, anda akan sampai juga ke sini. Jalan raya di Negeri Terengganu rata-rata tidak memeningkan kepala pelancong untuk mengenal pasti tempat yang hendak dituju. Jikalau dari Stesen bas MPKT, anda hanya perlu mengambil arah jalan yang lurus dan melihat papan tanda juga akan sampai ke Gong Badak dengan selamat.

Jom jalan-jalan ke Gong Badak, tempat tumpuan anak-anak Terengganu menuntut ilmu.

Saya mahu cetak entri ini.

1 komen sahaja:

Munirah Hanum berkata...

ada contact number teksi gong badak? terima kasih

Catat Ulasan