Assalamualaikum w.b.t. Salam Ceria, Salam Mesra dan Salam Satu Terengganu dari Penulis terengganucunsokmo.blogspot.com. Blog ini Menceritakan Secara Ringkas Mengenai Negeri Terengganu Darul Iman - Bandaraya Warisan Pesisir Air. Selamat Mengenali Negeri Terengganu di Hatiku Selalu. Semoga Bermanfaat Untuk Pengetahuan Anda. Terima Kasih!

Khamis, April 29, 2010

Entri 14 : Nasi Dagang Azizah Special


Nasi dagang memang tidak dapat dipisahkan dengan rakyat Negeri Terengganu. Jika pada setiap kali musim perayaan atau pun semasa kenduri-kendara, menu utamanya di sini pasti nasi dagang. Bagi anda yang ingin merasa keenakan nasi dagang hasil tangan orang Terengganu sendiri, boleh mencubanya sendiri dengan datang ke Kedai Nasi Dagang Azizah Special.

Nasi Dagang Azizah Special di Jalan Parit Tali Air, Off- Jalan Budiman, Batu Buruk

Di mana letaknya tempat ini? Memandangkan penulis sendiri tidak terlalu kenal dengan jalan-jalan di kawasan ini, penulis tidak dapat memberi arah jalan yang betul-betul tepat tetapi jika anda kenal dengan SMKA Sheikh Abdul Malek, anda hanya perlu masuk ke Jalan Parit Tali Air, Off Jalan Budiman yang terletak bertentangan dengan sekolah ini dalam jarak tidak sampai 1 km sahaja. Selepas itu, anda akan berjumpa dengan Kedai Nasi Dagang Azizah Special yang terletak di tepi jalan.

Selain daripada menyediakan menu nasi dagang, di kedai ini turut menjual menu nasi minyak, nasi lemak, nasi kuning, laksam dan kuih-muih yang lain juga. Minuman-minuman panas dan sejuk juga ada disediakan. Harga yang ditawarkan berpatutan dengan kadar Rm2.00 sahaja untuk menu yang menggunakan ikan sementara RM3.00 untuk menu berlauk ayam.

Di antara pelanggan yang bertandang ke sini.

Pemilik Kedai Nasi Dagang Azizah Special serta adik-beradiknya sedang melayani pelanggan.

Keistimewaanya nasi dagang ini adalah terletak pada
nasi dan kuahnya. Nasi dagang dihasilkan daripada beras siam yang dicampur dengan pulut atau pun dengan menggunakan beras siam wangi seratus-peratus (sepenuhnya). Manakala kuahnya pula merupakan kuah gulai ikan tongkol (ikan ayar hitam). Selain itu, acar timun batang juga turut dimakan bersama nasi sebagai pelengkap kepada menu nasi dagang ini.

Ini adalah campuran menu nasi dagang dan nasi kuning.

Tunggu apa lagi. Mari menjamu selera di Nasi Dagang Azizah Special. Anda rugi jika tidak berpeluang mencuba nasi dagang di Terengganu Darul Iman.

Saya mahu cetak entri ini.

0 komen sahaja:

Catat Ulasan