Assalamualaikum w.b.t. Salam Ceria, Salam Mesra dan Salam Satu Terengganu dari Penulis terengganucunsokmo.blogspot.com. Blog ini Menceritakan Secara Ringkas Mengenai Negeri Terengganu Darul Iman - Bandaraya Warisan Pesisir Air. Selamat Mengenali Negeri Terengganu di Hatiku Selalu. Semoga Bermanfaat Untuk Pengetahuan Anda. Terima Kasih!

Rabu, September 15, 2010

Entri 91 : Muzium Negeri Terengganu (III)



Bahagian Rumah Tradisional
yang terletak di sebelah belakang bahagian Muzium Utama Negeri Terengganu sedikit sebanyak turut menonjolkan ciri-ciri seni reka bentuk dan seni bina lama yang terdapat pada rumah-rumah tradisional pada zaman dahulu di Negeri Terengganu Darul Iman.


Di antara rumah-rumah tradisonal yang ada di sini termasuklah Rumah Limas, Rumah Tele (yang dibina khas untuk golongan wanita sahaja tinggal di sini), Rumah Bujang, Rumah Berserambi Besar dan juga Istana Tengku Long.


Permandangan dari arah beranda rumah tradisional ini juga amat cantik jika anda dapat melihat sendiri permandangannya di Muzium Negeri Terengganu Darul Iman ini.


Nah. Berminat untuk datang ke sini?

Lembaga Muzium Negeri Terengganu,
Bukit Losong,
20566 Kuala Terengganu,
Terengganu Darul Iman,
Malaysia.
Telefon : 09- 622 1444


Untuk sampai ke sini - jaraknya daripada bandar Kuala Terengganu adalah 6 km perjalanan.

Pengangkutan bas awam juga boleh digunakan daripada Stesen Bas MPKT dengan masa 15 minit sahaja perjalanan untuk sampai ke sini.


Anda boleh layari laman web Muzium Negeri Terengganu untuk sebarang maklumat tambahan.

Saya mahu cetak entri ini.

0 komen sahaja:

Catat Ulasan