Assalamualaikum w.b.t. Salam Ceria, Salam Mesra dan Salam Satu Terengganu dari Penulis terengganucunsokmo.blogspot.com. Blog ini Menceritakan Secara Ringkas Mengenai Negeri Terengganu Darul Iman - Bandaraya Warisan Pesisir Air. Selamat Mengenali Negeri Terengganu di Hatiku Selalu. Semoga Bermanfaat Untuk Pengetahuan Anda. Terima Kasih!

Rabu, September 08, 2010

Entri 89 : Muzium Negeri Terengganu (I)




Pintu masuk utama yang sentiasa mengalu-alukan kedatangan pengunjung untuk bertandang ke Muzium Negeri Terengganu.


Muzium Negeri Terengganu telah dibuka secara rasmi pada 20 April 1996 oleh Sultan Mahmud Al-Muktafi Billah Shah, iaitu merupakan Sultan Terengganu yang memerintah pada zaman tersebut.

Muzium ini yang terletak di Bukit Losong dengan jarak kira-kira 6 km jauhnya daripada bandar Kuala Terengganu dikatakan merangkumi kawasan seluas 27 hektar persegi.


Fakta penting yang menjadi tarikan utama di sini adalah Muzium Negeri Terengganu merupakan muzium yang terbesar di Malaysia. Wah! hebat sekali namanya Negeri Terengganu Darul Iman - Bandaraya Warisan Pesisir Air ini yeh :)


Muzium Negeri Terengganu terbahagi kepada empat (4) blok bahagian bangunan utama.


Di bahagian Muzium Utama, pengunjung akan dapat melihat :

- Galeri Tekstil
- Galeri Royal
- Galeri Seni Kraft
- Galeri Sejarah Alam
- Galeri Petroleum
- Galeri Sejarah
- Galeri Sejarah Islam


Di belakang bahagian Muzium Utama ini pula terdapat lima (5) jenis rumah tradisional Melayu yang setiap satunya mempunyai keunikan yang tersendiri.


Di antara landskap-landskap menarik untuk bergambar. Lihat gaya kami yang teruja merakamkan kenangan terindah di Muzium Negeri Terengganu.

Bagaimana untuk ke sini? Ohh ya amat senang sekali caranya

Anda hanya perlu berpandukan pada papan tanda arah jalan yang kelihatan banyak terdapat di sekitar Bandar Kuala Terengganu menuju ke Kampung Losong Panglima Perang.


Saya mahu cetak entri ini.

0 komen sahaja:

Catat Ulasan