Assalamualaikum w.b.t. Salam Ceria, Salam Mesra dan Salam Satu Terengganu dari Penulis terengganucunsokmo.blogspot.com. Blog ini Menceritakan Secara Ringkas Mengenai Negeri Terengganu Darul Iman - Bandaraya Warisan Pesisir Air. Selamat Mengenali Negeri Terengganu di Hatiku Selalu. Semoga Bermanfaat Untuk Pengetahuan Anda. Terima Kasih!

Khamis, September 09, 2010

Entri 90 : Muzium Negeri Terengganu (II)


Muzium Maritim
merupakan salah satu bahagian daripada empat (4) blok bahagian bangunan utama di Muzium Negeri Terengganu.


Kedudukannya yang terletak di bahagian luar dan agak terpisah dengan bahagian Muzium Utama merupakan salah satu konsep dan alternatif tambahan yang diwujudkan di sini bagi mengelakkan kemungkinan pengunjung akan tersesat disebabkan oleh struktur bangunan Muzium Negeri Terengganu yang terlalu besar dan luas ini.


Di bahagian Muzium Maritim - terdapat pelbagai jenis pengangkutan laut seperti bot, sampan, rakit dan juga beberapa pengangkutan lain yang telah digunakan sejak berkurun lamanya sehingga sekarang. Peralatan-peralatan utama yang digunakan untuk aktiviti perikanan seperti bubu juga turut dipamerkan di bahagian Galeri Perikanan

Peralatan untuk aktiviti perikanan - iaitu bubu.


Yang menariknya lagi di sini adalah terdapat pameran kenderaan lama yang pernah digunakan oleh Sultan dan Raja Negeri Terengganu Darul Iman pada pemerintahan sebelumnya.


Saya mahu cetak entri ini.

0 komen sahaja:

Catat Ulasan