Assalamualaikum w.b.t. Salam Ceria, Salam Mesra dan Salam Satu Terengganu dari Penulis terengganucunsokmo.blogspot.com. Blog ini Menceritakan Secara Ringkas Mengenai Negeri Terengganu Darul Iman - Bandaraya Warisan Pesisir Air. Selamat Mengenali Negeri Terengganu di Hatiku Selalu. Semoga Bermanfaat Untuk Pengetahuan Anda. Terima Kasih!

Ahad, Jun 13, 2010

Entri 54 : Pantai Teluk Kalong


Sudah banyak kali penulis datang bersiar-siar sambil mengambil angin pantai di Pantai Teluk Kalong. Selain berpeluang melihat matahari terbenam pada waktu petang, kunjungan penulis kadang-kadang selalu bertemankan sepupu, rakan-rakan penulis dan juga rakan-rakan adik penulis sendiri yang selalu datang bermalam di rumah kami. Pandangan pertama mereka sudah tentu terpaut akan keindahan pantainya yang masih lagi terjaga dan belum terhakis.

Begitu seronok rupa kami semua apabila disuruh berposing. haha

Pantai Teluk Kalong yang terletak di Kampung Teluk Kalong, Kemaman selalu menjadi tumpuan penduduk Kampung Teluk Kalong dan juga orang luar untuk menganjurkan pelbagai aktiviti yang menarik. Tidak kiralah aktiviti itu dijalankan secara bersendirian, bersama keluarga mahupun bersama rakan-rakan. Acara terbesar yang pernah diadakan di Pantai Teluk Kalong adalah Karnival Sua Rasa TV9 yang telah diadakan pada tahun lepas, iaitu tahun 2009.

Syarikat besar seperti Petronas Cari Gali Berhad pernah mengadakan Hari Keluarga Petronas di pantai ini. Aktiviti terdekat yang bakal dijalankan pada 18 hb dan 19 hb Jun ini adalah Perkhemahan Keluarga Warga Penduduk Kampung Teluk Kalong di mana program ini akan melibatkan penyertaan daripada semua penduduk kampung ini.

Inilah salah satu keunikan yang terserlah di Pantai Teluk Kalong. Macam rupa batu belah batu bertangkup sahaja kan? hehe







Pada waktu petang selepas asar begini kebiasaannya air laut di pantai ini masih lagi surut (tidak pasang) dan tidak berbahaya untuk anda yang mahu bermandi-manda. Lihat pasir pantainya yang cukup cantik memutih. Memang akan menggamit hati anda untuk datang ke Pantai Teluk Kalong.

Mahu ke mana, tiga dara pingitan? hehe

Milik siapakah jejak tapak kaki ini yee? Milik siapakah gadis ini...oleh Allahyarham Sudirman.



Di antara kemudahan yang terdapat di Pantai Teluk Kalong adalah kemudahan tandas awam, gerai makan, taman permainan kanak-kanak, gelanggang badminton, gelanggang futsal, peralatan untuk bermain air (seperti kayak dan bot), pondok rehat dan tempat meletak kenderaan yang secukupnya.

Jika anda bernasib baik, anda turut berpeluang melihat kumpulan nelayan-nelayan kampung yang selalu pulang ke darat dengan hasil tangkapan mereka. A'ah la kan..peluang sebegini biasanya amat jarang diperolehi di tempat lain, dan juga di negeri lain. hehe

Musim cuti persekolahan yang panjang begini amat sesuai untuk anda membawa keluarga tersayang datang berkelah ke sini. Apa yang ditunggu lagi? Mari berkelah di Pantai Teluk Kalong.

Saya mahu cetak entri ini.

0 komen sahaja:

Catat Ulasan